#METOO

Børn i bevægelse med Reima

Sponsoreret

img_4103Børn skal være i bevægelse, det ved de fleste nok godt. Altså med mindre de ikke skal, fordi de skal sove, have taget et vigtigt billede til instagram, have skiftet ble eller sidde stille i skolen eller i institutionen. Lige dér skal de så helst være stille både med og i kroppen, og det er så selvfølgelig oftest dér, hvor børn har allermest lyst til at være i bevægelse 🙂

Menneskekroppen er da også skabt til bevægelse – også den lille af dem. Eller faktisk hedder det ISÆR den lille af dem ! For det er mens børn er små, at grundstenene bliver lagt til det videre (aktive, smertefrie og sunde) liv. Det er her den første “muskel-hukommelse” bliver lagret i kroppen, det neurale drive til musklerne bliver kickstartet og – måske vigtigst af alt – VANERNE indenfor bevægelse, idræt og aktivitet bliver lagt ! Det er nu børnene skal lære at… “Selvfølgelig bevæger man sig” og “Selvfølgelig er det vigtigt at være aktiv – og selvfølgelig skal der findes tid til det” ! Og hvem lærer børn allerbedst og allermest fra ?! Ja, nemlig: Deres forældre !

For det er jo vores job at lære dem det ! Hvis ikke vi som forældre VISER at bevægelse, træning og aktiv livsstil er vigtig også for os, ja hvordan skal vores børn så finde ud af det ?! Ligesom med så mange andre ting, kan vi ikke bare lade det være op til deres lærere og pædagoger gennem livet at guide dem indenfor området. Ansvaret er vores !

Også selvom vi er aleneforældre (selvvalgt eller ej) !

Børn (5-17 år) skal efter Sundhedsstyrelsens anbefaling være aktive (med moderat til høj intensitet) mindst 60 minutter om dagen. Hvis de 60 minutter deles op, skal hver aktivitet vare mindst 10 minutter. Yderligere skal der mindst 3 gange om ugen indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken herunder aktivitet der øger knoglestyrke og bevægelighed. Fysisk aktivitet udover det anbefalede vil medføre yderligere sundhedsmæssige fordele.

Mindre børn (0-4 år) skal ligeledes opfordres til bevægelse og have muligheden herfor med bla begrænset skærmtid. (Kilde: Sundhedsstyrelsen)

img_4109img_3167I anbefalingerne skal man være opmærksom på intensiteten, og at den skal være moderat til høj. En stille tur i sandkassen eller blot at tulle rundt ude i haven eller gården gælder altså ikke helt ! At være udenfor er jo ikke en høj intensitets ting i sig selv, nej det kommer an på aktiviteterne derude. En god legeplads med masser af klatre muligheder, rutschebaner, balanceting, snurrer-rundt ting og lignende er til gengæld en god start. Plads at løbe på, cykle på, spille fodbold på, løbe på rulleskøjter og løbehjul på det dutter; og sætter som regel også intensiteten helt op.img_5523 img_3241img_5981Noget andet jeg selv er blevet meget opmærksom på indenfor de sidste måneder er mit eget aktivitetsniveau – og det jeg fortæller om og viser til Vega. For jeg blev faktisk ret overrasket over, at hun egentlig ikke særlig tit så hendes mor (mig) lave noget aktivt (andet end de almindelig daglige korte cykelture til/fra børnehaven eller lign.). I lang tid har jeg nemlig “skånet” hende for min egen idrætslige aktivitet – fraset nogen enkelte fodboldkampe – fordi at det “…da var synd, hvis hun skulle slæbes med til det” ! Problemet var så bare, at jeg som alenemor aldrig rigtig fik lavet noget fysisk, for jeg havde jo så ingen tid til det.

Dét er lavet om nu og fx er mandag blevet vores fælles træningsdag. Først tager jeg med Vega til akrobatik og derefter tager Vega med mig til styrkeløft til crossfit. En dag vi begge to glæder os max til. Og Vega elsker næsten min træning lige så højt som sin egen ! Hun keder sig ikke, selvom hun mest af alt er parkeret med en iPad af sikkerhedsmæssige årsager. Hun nyder at være med til “kvossfit”, som hun kalder det, og glæder sig sindssyg meget til at hun selv bliver stor nok til at begynde på et crossfit-kids-hold.

Og det er jo netop DET, vi skal som forældre…

Inspirerer til fysisk aktivitet !

Inspirerer til forskellige sportsgrene og aktiviteter, som vores børn kan kaste sig over !

Være aktive (og sunde) rollemodeller for dem !

Og vise at der er andet i livet end stillesiddende skærmaktiviteter. Hvis vi elsker det, så elsker vores børn det med garanti også… 

img_5478img_5760 img_5705

Hvad gør DU derhjemme hos jer ??? Hvordan inspirerer DU dine børn til fysisk aktivitet ?? Og kendte du egentlig til Sundhedsstyrelsens retningslinier omkring fysisk aktivitet til børn ?

Reima har lavet en ret fed challengen, hvor de vil samle viden omkring børns aktivitetsniveau – så hop ind på www.reima.com/kidventure og registrer dit barns aktivitetstimer og vær med på hashtaggene #millionhoursofjoy og #reimakidventure når du poster billeder under emnet. Du kan være heldig at vinde nogen af de ugentlige præmiere eller hovedpræmien som er en tur for familien til Lapland sammen med 14 andre familier.

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

#METOO